DEFEKTI
I MADH I NACIONALIZMIT SHQIPTAR
Shkruan:
Ardiana SHALA
Është
e habitshme të shohësh se ç'ringjallje të
vrullshme ka përjetuar ai që e quajmë nacionalizëm
shqiptar, sidomos këto 10 vjetët e fundit. Është
fjala për atë nacionalizmin shqiptar tradicional, pra
atë që shan botën për copëtim të shqiptarëve,
që i vën vetes qëllim ta çlirojë a zaptojë
gjysmën e Ballkanit, varësisht se ç'kombësi
quhesh, e që e definon paradoksalisht si humanizëm de
facto zhbërjen, pra asimilimin a zbimin e pakompromis, të
joshqiptarëve nga trojet ku janë zhbërë, asimiluar
e zbuar më herët shqiptarët.
Lexuesi
që i ngre vetullat stepur, le të shikojë pak se ç'alternativa
u kanë ofruar joshqiptarëve të mirëfilltë
a të imagjinuar mediat nacionaliste këtyre vjetëve
të fundit. Apo s'është ultrafashist një nacionalizëm
idiot, që i nxjerr prej regjistrit si shqiptarë edhe shkrimtarët,
artistët, poetët, aktorët e piktorët që
ia kanë kushtuar jetën pasurimit të kulturës
shqiptare?
Madje,
më tepër se e habitshme, është e frikshme, se
si ka arritur të mbijetojë ideologjia e nacionalizmit
shqiptar një shekull komplet pa marrur asnjë mbresë
prej ndryshimeve në botë. Autizmi i tij mund të arsyetohet
deridiku vetëm me lindjen e tij të vështirë.
Njësoj
si nacionalizmat tjerë të Ballkanit, edhe nacionalizmi
i rilindasve tanë qe i provokuar prej zorit, rënies së
perandorisë osmane. Nacionalizmi tradicional shqiptar është
tipik evrolindor. Në mungesë të traditës shtetërore,
edhe ideologët rilindas sajuan një përkufizim të
trashë ashtetëror e organik të "kombit",
që e vështron kombin si "organizëm", me
kokë, gjymtyrë, fekalie etj. Pjesëtarët me të
drejta ekskluzive në këtë komb ishin ata që,
sipas Faik Konicës, ishin "njerëz [lexo: burra, e
jo gra] të rrëzës [themelit], gjuhës e gjakut
shqiptar".
Vëni
re se që këtij përkufizimi i mungon çdo referencë
në shtet. E megjithatë, duhet të kesh qenë gjeni
a i krisur, si Faik Konica më, për ta sajuar këtë
përkufizim pa spjeguar se ç'na qenka rrëza shqiptare,
ç'e dalloka gjakun shqiptar prej gjakrave tjerë, e në
një kohë kur shqiptarët që mund ta shkruanin
shqipen mund t'i numëroje në gishtat e një dore.
Por
defekti absolutisht më i madh i nacionalizmit shqiptar s'është
guximi marramendës në synime. Fundja, ideologjia nacionaliste
s'është bërë e njohur askund për kompromise.
Mbetet fakt se shqiptarët janë dëmtuar keq prej fqinjve,
e një nacionalizëm shqiptar doemos që do të
kërkojë rivendikime, në mos për diçka
tjetër, atëhere veç sa për ngushëllim
psikologjik. As është unike trillesa imagjinare e "rrëzës,
gjuhës e gjakut" të dallueshëm, meqë edhe
tjerët kanë vuajtur në qorrsokaqe të ngjashme:
mjafton p.sh. ta kujtojmë teorinë Blut und Boden që
i shkaktoi aq lemeri Gjermanisë, për të kuptuar se
për ç'është fjala.
Defekti
i madh i nacionalizmit shqiptar, si edhe i nacionalizmave tjerë,
qëndron te ato që s'ftillohen me andje prej ideologëve
të nacionalizmit: te ato që më tepër parandjehen
se sa thuhen troç, te kërcënimet e strukura në
periferi të distopisë (negativi i utopisë) nacionaliste.
Defekti i madh, etik, moral, politik e njerëzor i nacionalizmit
shqiptar, ashtu sikur i çdo nacionalizmi tjetër, është
se ç'do të bëhet me ata - e ato! - që, në
këtë rast, s'bëjnë pjesë ndër burrat
e "rrëzës, gjuhës e gjakut" të unikumit
imagjinar shqiptar.
Nëse
gjykojmë nga realitetet, fatet e këtyre grupeve në
utopinë nacionaliste shqiptare duhet qajtur me mindil. Për
shembull gratë, që për shkaqe të natyrshme s'janë
burra të rrëzës, gjuhës e gjakut shqiptar. Në
distopinë nacionaliste, e posaçërisht në atë
të versionit shqiptar, gratë janë të ndryra
në guzhina e në reparte të lindjeve, mu si ato maqinat
fëmijëlindëse e rrobalarëse që u përmendnin
shqiptarëve me përbuzje sllavët e Maqedonisë
në vitet 1980.
Prej
zanafillës së nacionalizmit shqiptar e këtej, imazhi
i gruas është projektuar si "dorë që lëkund
djepin" dhe pikë, një verzion ky i adaptuar i "shakullit
për me bajtë ujë" nga Ligji i Lekë Dukagjinit.
Në shkresat e Sami Frashërit, atit të programit nacionalist
shqiptar "Shqipëria ç'ka qenë, ç'është
e ç'do bënetë", gratë vejnë zellshëm
nëpër mësonjtore për të mësuar teorinë
e tjerrjes, thurrjes, gatimit e kujdesit për fëmijë,
sapo gjejnë kohë të lirë nga praktika.
Asnjë
prej Etërve të Kombit, që i paçim atje ku
janë në Panteonin burrëror të nacionalizmit
shqiptar, s'e sheh të udhës ta kruajë kokën
për pozitën e femrës. Në pikëpamjet e tyre
gruaja është o zanë e tejdukshme e stërbukur
në krahërorin e një trimi (se shqiptarë qyqarë
nuk ka, kjo dihet), o nënë pjellore, o edukatore e brezit
të ri - por jo politikane, punëtore uzine, o tregtare,
e ruana Zot ta përshkruanin ndonjëherë si drejtore
a ministre: se sa për shkrimtare si ata vet, kjo jo që
jo. S'e di për ju, po Etërit e Nderuar të Kombit
për mua kanë rezervuar, pra, një rol aq monoton,
sa më parë do ta vrisja veten buzagaz, se ta vija në
jetë!
E keqja
është që ndërsa shkollat tjera të nacionalizmit
evropian janë zhvilluar lirshëm e logjikshëm, nacionalizmit
shqiptar i është vënë kapaku i hekurt në
të gjitha anët e kufirit adminsitrativ. Si pasojë,
ndërsa evropianët janë zhvilluar prej mendësisë
përjashtuese drejt asaj përfshirëse, duke i ingranuar
edhe gruan, minoritetet etnike etj në "organizmin"
e shoqërisë, nacionalistët e çorientuar shqiptarë
të së sotmes vejnë penguarzi si qorra në terr,
o drejt një imazhi fals të Perëndimit, o drejt klasikëve
të Etërve të Kombit, o si kam parë në Maqedoni,
drejt greminave fundamentaliste të islamizmit.
Në
një këso ambienti, s'është habi pse burrat shqiptarë
në Kosovë besojnë njëmend se do t'i afrohen
shtetësisë nëse zhduken minoritetet etnike, e në
Maqedoni se shqiptaro-islamizmi (?) është përgjegja
ndaj sfidave të kohës. (Se ç'mendojnë gratë
faktikisht s'dihet ende, por s'do të më befasonte sikur
mendimet të ishin identike. Rëndom viktimat mësohen
të mendojnë si shtypësi, në funksion të
mbijetimit).
Ajo
që i duhet nacionalizmit shqiptar është një
shkundje e përgjithshme, më mirë sot se nesër.
Si dhe mundësisht kuptuarja se forca e një shoqërie
s'matet nga ekskluziviteti po nga inkluziviteti i saj, pra jo nga
fuqia përjashtuese po nga ajo përfshirëse.
Shqipëria
e plotë do të bëhet, ndoshta, nesër. Por nëse
ajo s'mësohet t'i trajtojë e t'i angazhojë si shtetas
të barabartë e me të drejta të plota edhe ata
që s'janë burra, e s'janë të " rrëzës,
gjakut e gjuhës shqiptare", atëhere shkatërrimi
i saj do të jetë sërish çështje kohe.
|