8
Marsi ndër shqiptarët:
Si maskohet diskriminimi gjinor
Shqiptar
OSEKU
Konkluza: Femra shqiptare, edhe në shek. XXI, po hyn si viktimë.
Viktimë e diskriminimit të gjithanshëm: viktimë
e mashkullit.
Sepse,
e këtë duhet thënë haptazi, aty ku ka të
shtypur doemos që ka shtypës. Aty ku ka të diskriminuar
doemos që ka të privilegjuar. Në patriarkatin shqiptar,
mashkulli shqiptar është shtypësi i privilegjuar;
statusi i tij social është aq dominant, sa që viktima
e tij, femra shqiptare, s'është në gjendje as ta
vëjë për diskutim raportin e pabarabartë. Sikur
e di secili, pabarazia më e madhe gjëllin në ambientin
e heshtur e të kontrolluar të burgut; kur të plasin
grindjet, atëherë dije që puna ka nisur të lëvizë.
Ndërsa
festa e 8 marsit në Perëndim, ku femra e ka avancuar dukshëm
pozitën e vet sociale, ka rënë gjithnjë e më
shumë në prapavijë, ndër shqiptarët - e
posaçërisht ndër meshkujt shqiptarë!- ajo
ende kremtohet përnjëmend. Ndryshe s'ka se si: patriarkati,
e posaçërisht patriarkati shqiptar ku femra është
e diskriminuar në të gjitha fushat e jetës, doemos
që do të ketë ceremoni rituale për ta dëshmuar
disi të kundërtën, "respektin ndaj femrës";
fenomen ky bukur i përafërt me festat e nduarduarta nacionale
që ekzistonin dikur në komunizmin sovjetik.
Historikisht,
në Ballkan femra ka qenë e shtypur jo vetëm ndër
shqiptarët, po te të gjithë popujt. Ndër shqiptarët,
femra është perceptuar si "shakull për me bajtë",
pra instrument për të kryer punë e bërë
fëmijë. Ky parim është fiksuar me saktësi
të dhembshme në kodin e Lekë Dukagjinit, por fryma
e tij ka vlejtur përgjithësisht ndër të gjithë
shqiptarët, pa marrur parasysh trevë a fe: qoftë
vajzë apo grua, myslimane a kristiane, gegë a toskë,
qytetare a fshatare, femra shqiptare s'është lejuar të
ketë dorë në vendimet kyçe rreth jetës
së saj.
Vajza
shqiptare "s'ka tagër me zgjedhë fatin e vet";
gruaja shqiptare "ka me lypë prej burrit (?) të mbajtmen,
të veshen e të mbathen". Tradita shqiptare thekson
dy "detyra" të burrit ndaj gruas (sigurim të
domosdosshmërive për jetë; ruajtje të nderit
- kjo e fundit më tepër si kërcënim latent),
e shtatë (!) detyra të gruas ndaj burrit, pos tjerash
"me i ndejtë nën sundim" -bukvalisht!- e "mos
me iu përzie në fejesë të bijve e bijave".
Këto detyra e kanë definuar shqiptaren prej Tivarit e
deri në Prevezë, shumë më sakt se sa emri, feja,
veshja a flamuri kuqezi.
Në
shoqërinë e konstruktuar nga meshkujt e për meshkujt,
posaçërisht mëkator e diabolik quhej seksualiteti
i femrës. Femra e kish vetëm pronësinë fizike
mbi gjenitaliet e veta, por pronësia simbolike e sociale mbi
seksualitetin e saj ushtrohet gjithnjë nga mashkulli: në
vajzëri nga i jati, nga vëllau i madh, nga familjarët
tjerë meshkuj, e pas martesës plus nga burri e familjarët
e këtij. Gjenitaliet ishin fizikisht të femrës, por
kontrolli i tyre qe detyrë meshkujsh.
Krahasuar
me Romën antike, gruaja ndër shqiptarët kishte një
status social paksa më të lartë se ajo e kafshës
shtëpiake, por më të ultë se sa e skllavit.
Romakët, të cilët i ndanin veglat në tri grupe:
"Instrumentum mutum", almiset e rëndomta; "instrumentum
semivocale", dtth kafshët shtëpiake; si dhe "instrumentum
vocale", apo skllevërit, për dallim prej femrës
shqiptare e lënin skllavin ta ushtrojë seksualitetin e
vet sipas dëshirës.
Sa
ka ndryshuar patriarkati shqiptar në shek. XXI?
S'e
di. Kur e shoh histerinë e meshkujve për ta festuar 8
marsin, urimet e tyre zëlarta para kohe, e turpin e femrave
shqiptare ("a, po njëmend, dita jonë, haha...")
më duket sikur shoh një shfaqje të perfeksionuar
teatrale. Një lojë që mashkullin duhet ta risigurojë
për dominancën e vet, femrën ta bindë se s'është
fare ashtu, e vështruesin e jashtëm se këta qenkan
të barabartë.
Më
duket paradoksale por e vërtetë, që shtypja e mashkullit
shqiptar, në vend se të zvogëlohet, sikur është
shtuar edhe ca me rënien e sistemeve totalitare. Tash, në
emër të demokracisë, lulëzojnë lirisht
edhe keqkuptimet më dogmatike religjioze, edhe primitivizmi
më i keq tribal, por edhe akultura. "E sheh si janë
çikat sot, të lyera e të ngjyera, me funda të
shkurtër", më thoshte njëri një ditë.
Sipas
tij, ky qenka shenjë i sigurtë se puna ecën para.
Si
t'ia spjegosh një njeriu, një "Burri" me alamet
shkollë, që grimi e fundi i shkurtër s'janë
shenja pavarësimi, por përkundrazi, se janë shenja
modernë të shtruarjes?
Të
gjitha qeniet e gjalla para rrezikut reagojnë në dy mënyra.
Sulmojnë, ose bëhen si të vdekura. Te njeriu, këto
forma bazike ngatërrohen ca: prej viktimës shpesh kërkohet
të marrë pjesë në show, ta luajë lolon,
të dëshmojë me gojën e vet se s'është
viktimë, para se t'i prehet fati. Si të spjegohet në
pesë minuta, që femra moderne ka mundësi o ta sulmojë
frontalisht dominancën mashkullore, me pasoja të vështira,
o t'i nënshtrohet rregullave të saj e ta luajë bimbon,
me shpresë se ndoshta do të nxjerrë diçka
për veti? Si t'ia spjegoj një "Burri me alamet shkollë",
që shumë prej femrave moderne grimin e fundin e shkurtër
e përdorin për të njëjtin funksion si do ta
ketë përdorur patjetër gjyshja ime mafesin e namazbezin
- për të joshur vardisës seriozë?
Por
për ta gjetur të vërtetën për femrën
shqiptare, mjafton të gërvishësh krejt pak në
sipërfaqe. Pa shikoni pak politikën tonë, ju lutem.
Sa kryetarë partishë janë femra? Sa përqind
femra janë ministre, sa përqind janë anëtare
nëpër parti, sa përqind ulen në parlamentet
tona? E prej tyre, sa përqind janë përnjëmend
anëtare dhe, nëse doni, përnjëmend femra? (Me
këtë s'them që paska politikanë transseksualë,
ndonëse as ajo s'eliminohet dot, por që në mjediset
patriarkale, mundësia e vetme e femrës për avancim
është të sillet si mashkull, pra të shndërrohet
në "mashkull social": i a.q. "procesi i mashkullzimit".)
Ose,
po deshët, shikoni kulturën shqiptare. Sa herë përmenden
Elena Kadaré a Natasha Lako, e a ka dëgjuar gjë
kush për shkrimtaren absolutisht briljante Elvira Dones? Thoni
shpejt emrat e tri piktoreve shqiptare, tri skulptoreve shqiptare,
apo tri kompozitoreve?
Mos
druani, askush s'do t'ju përqesh si injorant. S'është
fjala për shkrimtarë, artistë, muzicientë, po
për shkrimtarE, artistE, muzicientE; s'është fjala
për kulturën shqiptare, po për një suplement
të saj dekorativ, anësor e doemos më të parëndësishëm.
Sepse kultura e mirëfilltë shqiptare, kjo s'diskutohet,
është ajo që krijohet prej mashkullit, apo jo...
(Sikur
edhe antikultura. Shumica e fyerjeve shqip cenojnë kontrollin
simbolik të mashkullit mbi seksualitetin e femrës në
familje, alternativa e barazojnë oponentin mashkull me krijesën
më të ultë, pra me femrën, duke projektuar dhunë
seksuale mbi të "si mbi femër". Në rastet
kur shahet femra, asaj zakonisht i përplaset në fytyrë
mungesa e kontrollit mashkullor mbi seksualitetin e vet.)
Etj,
etj, kësisoj mund t'i (vend)numërojmë gati të
gjitha fushat e shoqërisë shqiptare. Gjuha shqipe, kronikanja
e dhembshur e (jo)qytetërimit shqiptar, është kryedëshmitare
e Hagës. Athua ka ndonjë popull tjetër pos shqiptarëve
ku fjala "burrneshë", pra "femër që
sillet si burrë", është kompliment - heej, kompliment?!
S'e
thotë kot hymni: "Kush është burrë..."
- Vetëm kush është burrë!
Ju
duket e ngatërruar? Le ta sqarojmë edhe pak. Le ta marrim
një shembull sa për krahasim. P.sh. Kosovën nën
okupimin serb.
Beogradi
numëronte shqiptarët që venin në shkollë,
ashtu si i numëron familja shqiptare sa femra kanë kryer
studimet. Beogradi zgjedhte disa "shqiptarë të ndershëm"
për ta mbushur kuotën me kosovarë, njësoj si
i zgjedhë shoqëria jonë disa "gra të ndershme"
për ta mbushur kuotën publike me to. Beogradi për
një kohë të gjatë s'pati nevojë të
përdorë dhunë ekscesive mbi shqiptarët, meqë
mjaftonte kërcënimi i terrorit; njësoj si mjafton
kërcënimi latent që ekziston ndaj femrave shqiptare
në qoftë se "lazdrohen", "e ngritin bishtin",
"dalin menç" etj. (pra nëse vendosin vet për
fatin e vet). Beogradi kishte angazhuar shqiptarë për
t'i mësuar shqiptarët tjerë se si duhet sjellur në
shoqërinë jugosllave, njësoj sikur patriarkati shqiptar
ngret në qiell femrat e mashkullzuara, "burrneshat",
si shembuj se si duhet "edukuar" femrat që në
vegjëli. Pesë strategjitë e Beogradit para sfidës
së Kosovës: të bërit sikur problemi s'ekziston,
përqeshja, reduktimi, izolimi, dhuna; këto pesë strategji
janë, njëherit, edhe strategjitë e mashkullit, "Burrit"
shqiptar, para sfidës që quhet femër.
Konkluza:
Femra shqiptare, edhe në shek. XXI, po hyn si viktimë.
Viktimë e diskriminimit të gjithanshëm: viktimë
e mashkullit.
Sepse,
e këtë duhet thënë haptazi, aty ku ka të
shtypur doemos që ka shtypës. Aty ku ka të diskriminuar
doemos që ka të privilegjuar. Në patriarkatin shqiptar,
mashkulli shqiptar është shtypësi i privilegjuar;
statusi i tij social është aq dominant, sa që viktima
e tij, femra shqiptare, s'është në gjendje as ta
vëjë për diskutim raportin e pabarabartë. Sikur
e di secili, pabarazia më e madhe gjëllin në ambientin
e heshtur e të kontrolluar të burgut; kur të plasin
grindjet, atëherë dije që puna ka nisur të lëvizë.
|