NACIONALIZMI
SHQIPTAR, RREZIK E MUNDËSI
Shkruan:
Ullmar QVICK
Nacionalizmi
si fenomen shoqëror e politik u zhvillua në shekullin
XIX, pjesërisht si rezultat i kërkesave për liri,
barazi dhe vëllazërim, të frymëzuara nga Revolucioni
Francez, pjesërisht për arsye të dobësimit të
perandorisë osmane dhe më vonë të kolonializmit
evropian, së pari në Amerikën Veriore dhe në
Amerikën Latine, e më vonë - në shekullin XX
- edhe në Afrikë dhe në Azi.
Nacionalizmi
ka luajtur një rol shumë të madh në zhvillimin
botëror gjatë këtyre dy shekujve të fundit.
Nga njëra anë mund të themi se nacionalizmi pozitiv,
i cili kërkon të drejta demokratike e etnike, mundësi
zhvillimi ekonomik, shoqëror dhe kulturor për cdo popull
dhe minoritet etnik, me respekt të plotë për popuj
të tjerë sipas parimit "to live and let live"
(afërsisht "jeto e lëri të jetojnë")
rreshtohet me forcat më përparimtare të botës
dhe bën pjesë në proceset demokratike ndërkombëtare.
Nacionalizmi
negativ, nga ana tjetër, është i lidhur ngushtë
me racizmin, me manipulime politike, fetare e ekonomike për
të fituar pushtetin në një vend. Kur ai synon drejt
zaptimit të territoreve tjera, jashtë njësisë
etniko-shtetëror ku vepron, quhet shovinizëm. Disa prej
rrymave politike të kohës sonë e kanë si themel
atë mendim, se një racë apo një popull është
epror, se racat dhe popujt e tjerë janë inferiorë,
më të ulët, nga të gjitha pikëpamjet. Qëndrime
të tilla ideologjike dhe praktike ushqehen nga fashizmi, sionizmi,
pansllavizmi e rryma tjera ultranacionaliste. Në disa shtete
të botës, pra, kjo ideologji negative është
bërë pjesë e politikës zyrtare shtetërore
dhe ka shkatuar dëm të pallogaritshme: luftëra, masakra,
urrejtje, skamje. Mund të them se në mënyrë
më të fshehtë, edhe në atdheun tim, në
Suedi, veprojnë organizata me karakter jashtëzakonish
negativ nacionalist.
Të
kthehemi tani te nacionalizmi shqiptar. A kemi në historinë
e shqiptarëve shembuj të nacionalizmit pozitiv? Doemos
që po. Lufta dhe puna e rilindasve duhet vlerësuar pozitivisht,
sepse pa aktivitetin e tyre të madh patriotik, me siguri Shqipëria
nuk do të ekzistonte sot. Dua të përmend edhe Mit'hat
Frashërin, alias Lumo Skendo, (1880-1949), i cili si politikan,
publicist dhe shkrimtar meriton shumë respekt edhe në
ditët tona. Meqë ai u bë eksponenti numër një
i organizatës Balli Kombëtar gjatë Luftës së
Dytë Botërore, pas luftës bëri që ai të
bëhet objekt i sulmeve më të ndyra nga ana e komunistëve;
kjo ka lënë gjurmë deri në kohët tona,
kështu që Lumo Skendo mbetet mjaft i panjohur. Mundet
që disa prej krerëve të Ballit Kombëtar bënin
një politikë të dyshimtë, ndoshta edhe kundër
interesave shqiptare, mirëpo kjo nuk duhet të kushtëzojë
qëndrimin tonë ndaj Mit'hat Frashërit si ikonë
e nacionalizmit pozitiv shqiptar.
Dihet
se shqiptarët për më shumë se 120 vjet kanë
përjetuar vuajtje, vrasje - bile masakra - dhe dëbime
nga trojet e tyre për arsye të politikës shoviniste
të shteteve fqinj. Për fat të keq, ideologjia helmuese
shoviniste ka pasur ndikim edhe tek botëkuptimi i popujve të
shteteve përkatëse. Shpeshherë janë kombinuar
sulme reaksionare politike e fetare kundër shqiptarëve,
për t'i përligjur synimet rrëmbyese të pushtetarëve
fqinj. Nga ana tjetër duhet pranuar - dhe në këtë
aspekt shumë shqiptarë duhet të largohen pak nga
egocentrizmi i tyre - se barbarizmat e shovinizmit kanë prekur
gati të gjithë popujt e Siujdhesës Ballkanike. Studimet
historike na mësojmë se vuajtjet më të tmerrshme
janë shkaktuar nga luftërat midis Turqisë dhe Greqise
në fillim të shekullit XX, nga politika makabre e sadiste
që kanë ndjekur ustashët në Kroaci gjatë
Luftës së Dytë Botërore, dhe nga ngjarjet në
Bosnje-Hercegovinë në vitet 1990. Problemi i shqiptarëve
ka qenë kombinimi i prapambetjes ekonomiko-shoqërore,
e cila e ka bërë popullin të pambrojtur, me faktin
se sidomos Serbia dhe Greqia kanë pasur interese, kryesisht
të natyrës gjeostrategjike, për të zaptuar territoret
shqiptare.
A janë
shqiptarët të prekur nga ndjenja shoviniste apo jo? A
vepron ndër shqiptarët racizmi dhe intoleranca ndaj popujve
tjerë?
Për
fat të keq besoj se jo vetëm te të tjerët, por
edhe te shqiptarët ka mjaft njolla, të cilat ndonëse
nuk duken në pamje të parë, prapë vazhdojnë
ta kenë ndikimin e vet.
Disa
shqiptarë flasin me përbuzje për popuj të tjerë.
Sigurisht se shqiptarët kanë arsye të ndiejnë
dëshpërim dhe neveri, por duhet kuptuar se racizmi në
thelb është i shëmtuar. Si mik i shqiptarëve,
më duhet të pranoj sinqerisht se mërzitem kur dëgjoj
shprehje si "Hitleri u dha sllavëve trajtimin e merituar",
ose "serbët e kanë ligësinë në gjene."
Hitleri
ishte armik numër një i tërë njerëzimit,
e politika e tij çnjerëzore s'e ka asnjë fije pozitive.
Në fund të fundit, ai u bë katastrofë edhe për
vet popullin gjerman. Fakti se populli serb është ushqyer
me mite antishqiptare nuk do të thotë se ky si popull
është i prishur nga pikëpamja gjenetike. Ndikimi
shoqëror luan rol qendror, të mendosh se serbët e
kanë "trashëguar gjenetikisht" urrejtjen ndaj
shqiptarëve është njësoj idiotike si të
pohosh se shqiptarët qenkan njerëz me bisht! (Çmenduri
kjo e një "shkencëtari" serb në fillim
të shekullit XX).
Poashtu,
dëgjoj mjaft shqiptarë të dëshpëruar tek
thonë se "serbët duhet të kthehen në vendet
nga ku kanë ardhur, Karpatet." I shkreti shqiptar, i cili
flet në këtë mënyrë, duhet të dinte
se fjala "Karpatet" rrjedh nga fjala ilire "Karpë,
krapë" me kuptimin "shkrep". Dihet se edhe fjala
"Beskidet", një pjesë e Karpateve, mund të
shpjegohet vetëm me fjalën ilire "bjeshkë",
fjalë që gjallon në gjuhën shqipe edhe sot e
kësaj dite. Ilirët i lanë toponimet e veta atje,
shi për arsye të qëndrimit të vet të gjatë
në atë territor. Kështu, nëse u dashka zbuar
serbët deri në Karpate, atëhere le t'u bëjnë
shoqëri atyre edhe shqiptarët, këta të fundit
për arsye të prejardhjes së vet ilire!!!
Nacionalizmi
i mbrujtur me tolerancën dhe respektin ndaj popujve tjerë
duhet të lavdërohet. Personalisht unë pranoj se nuk
jam pa paragjykime, fundja kush është në këtë
botë? Një politikë e mirë, në fund të
fundit, është të jesh intolerant vetëm kundër
- intolerancës!
Synimi
i këtij artikulli nuk ka qenë aspak të irritoj njerëz
me pikëpamje të kundërta, do të gëzohem
nëse ata marrin parasysh mendimet e shprehura këtu, ndryshe
lirisht çdonjëri le të mbetet te pikëpamjet
e veta personale. Kam ëndrra, si shumica e shqiptarëve
intelektualë, se një ditë do të zhduken kufijtë,
se një ditë njerëzit do të llogariten thjesht
si njerëz, duke gëzuar respekt e mirëkuptim nga të
gjithë, duke ruajtur vlerat e tyre etnike dhe duke vlerësuar
vlerat e të tjerëve.
Kjo
është një ëndërr e bukur, por edhe po të
ishte e paarritshme, ne duhet të punojmë në drejtim
të realizimit të saj. Sepse, pa ëndërra njeriu
nuk mbijeton dot.
|