Rekujem
për etikën
Shkruan:
Skënder SHKUPI
Parashikimet
kobëzeza të OSBE-së për trazira në Shqipëri
po japin shenjat e para. Është vënë në
shënjestër etika qytetare. Tashmë është
e qartë se mungesa e saj nuk përbën thjesht një
demonstrim primitivizmi politik por, në të njëjtën
kohë, shënon edhe hapin e parë të madh drejt
destabilizimit ngjethës që po na troket në derë.
Të
enjten e kaluar shefi i Opozitës, z. Berisha, e cilësoi
drejtuesen e seancës së Kuvendit Popullor, znj. Makbule
Çeço me epitetin "bushtër". I pozicionuar
qysh në fillimet e pluralizmit në Shqipëri, në
spektrin e djathtë të politikës, ndjeva të skuqem
thellë për atë që po dëgjoja. Unë
nuk e njoh zonjën Çeço dhe nuk kam kurrfarë
ideje për motivet që e shtynë z. Berisha të
shprehej me atë gjuhë. Por, çfarëdo qofshin
arsyet, më duket dhjetë herë e papranueshme t'i drejtohesh
një femre me një cilësim të tillë, njëqind
herë e papranueshme kur ajo është deputete dhe njëmijë
herë e papranueshme dhe e patolerueshme kur është
drejtuese e një seance të Kuvendit.
Këtu
nuk është çështja nëse je me PD-në
ose jo, nëse je me PS-në apo kundër saj, nëse
je me një parti aleate apo kundërshtare të kabinetit
të sotëm qeveritar. Është një nga rastet
e ralla kur forma kapërcen përmbajtjen. Këtu kemi
të bëjmë me shkeljen e rregullave elementare të
lojës në demokraci, shkelje që shpie në shkërmoqjen
e vetë demokracisë. Nëse një personalitet i
kalibrit të z. Berisha flet me një gjuhë të
tillë atëhere ç'mund të pritet nga anëtarë
të thjeshtë apo militantë të asaj partie? Ne
po varrosim etikën elementare që siguron vazhdimësinë
e ekzistencës të një rendi pluralist. Dhe një
qëndrim i tillë aq mospërfillës ndaj rregullave
të mirësjelljes do t'i sjellë një dëm të
pariparueshëm të gjithë sistemit të partive
që kompozojnë mozaikun pluralist shqiptar por, në
radhë të parë, partisë që drejton njeriu
i cili huazon krejt pa kuptim një fjalor që nuk përputhet
as me postin e tij, as me kulturën e tij e as me moshën
e tij.
Të
nesërmen e ngjarjes së lartpërmendur një shfaqje
e madhe në Komisionin Hetimor për shpenzimet financiare
të Bashkisë së Tiranës dhe ato të Ministrisë
së Kulturës, Rinisë dhe Sporteve, pothuajse e fshiu
përshtypjen e hidhur të një dite më parë
të incidentit Berisha-Çeço. Një pasdite
e gjatë, tepër e gjatë, nuk mjaftoi për të
zgjidhur një çështje të thjeshtë procedure
- si dhe qysh do të pyetej dëshmitari kryesor, z. Edi
Rama apo, në rast nevoje, edhe dëshmitarët e tjerë
të Bashkisë. Anëtarët e Komisionit bërtisnin
të gjithë së bashku dhe gati gjysma e debateve ishte
krejt e pamundur të ndiqej për shkak të një
kakofonie shurdhuese që më tepër i shkonte tifozerisë
së një stadiumi sesa një komisioni parlamentar. Dhe
më interesante se çdo gjë tjetër ishte motivi
i sherrit - a duhej të ngrihej në këmbë z. Rama
gjatë betimit apo jo dhe a duhet të qëndronin bashkëpunëtorët
e tij 50 cm më prapa apo më përpara në platenë
e vogël të dëshmitarëve. Këmbëngulja
nga të dyja palët e Komisionit ishte aq e madhe sa ngjante
sikur e gjithë rëndësia e dëshmisë së
z. Rama varej nga cikërrimat e lartpërmendura. Ndërkohë
që çështja e betimit, në këmbë apo
ndenjur, u kapërcye me sforcime të mëdha, "problemi"
i dytë, ai i radhëve me numër 1 apo 2 të platesë
së dëshmitarëve, doli që ishte më i rëndësishmi
nga të gjitha çështjet që shqetësojnë
sot vendin, popullin dhe parlamentin e shqiptarëve.
Tek
shihja përplasjen e madhe PS - PD në atë Komision,
ndofta edhe nën efektin e ca libërthave me përralla
që kishte marrë me vete z. Rama për të dëshmuar
vlerësimin e tij për komisionin në fjalë, m'u
kujtua një përrallëz me dy dhi që kërkonin
të kalonin nëpër një urë të ngushtë,
mbi një humnerë. Asnjera nuk prapsej në mënyrë
që ta kalonin të dyja urën pa probleme. Çështja
ishte se kush do të kalonte e para. Meqenëse kryeneçësia
dhiore ishte e patundur, ato iu vërsulën me shumë
zjarr njera tjetrës dhe arritën "suksesin" e
pritshëm duke përfunduar të dyja në humnerë.
Veçse ato ishin përgjegjëse vetëm për
veten e tyre, ndërkohë, sa miliona shqiptarë do të
marrin me vete gjatë rrokullisjes në humnerë dy "dhitë"
tona të nderuara, PS e PD, që këmbëngulin të
kalojnë secila e para urën e "krenarisë epike
shqiptare"?
Për çdo vërejtës të huaj (dhe ata nuk
mungonin atë ditë në sallë) është
krejtësisht e pakuptueshme se si mund të dështojë
një komision për shkak të mosmarrëveshjes ndërmjet
dy palëve se në cilën radhë do të qëndrojnë
dëshmitarët, të thirrur ose jo nga i gjithë
efektivi i komisionit apo nga ndonjë pjesë e tij. Nëse
anëtarët e të dy krahëve do të ishin të
interesuar të vazhdonte puna normalisht, atëhere do të
mjaftonte një takim mënjanë prej vetëm 2 minutash
të zotërinjve Olldashi dhe Agasi, që do ta sqaronte
çështjen "shumë të rëndësishme"
se ku e kishin vendin ata 14 apo 15 veta që shoqëronin
z, Rama në dëshminë e tij të pritshme.
Mirëpo,
me përjashtim të z. Ndoka (PDr) që përpiqej
më kot të gjente një rrugëzgjidhje, të
gjithë të tjerët ngjante se ishin më shumë
të interesuar të shpalosnin platformat e partive apo të
tyret personale sesa t'i shërbenin detyrës që kishin
marrë përsipër. Madje m'u krijua përshtypja
se pjesa socialiste e komisionit, pa dashje, po e fyente z. Rama
duke i dalë atij në mbrojtje kur të gjithë e
dinë fare mirë se një nga armët më të
forta të kryetarit të Bashkisë së Tiranës
është pikërisht aftësia e tij debatuese. Pjesa
opozitare e Komisionit gabonte kur shprehej dukshëm, si për
një fakt të vërtetuar, për fajësinë
e z. Rama ndërkohë që socialistët, gjithashtu
gabonin kur këmbëngulnin në pafajësinë
e tij. E mira do të ishte që vetë z. Olldashi të
merrej vesh paraprakisht me krahun tjetër të Komisionit
se ai do të hiqte dorë nga etiketimi i kryetarit të
Bashkisë si "hajdut" dhe "mashtrues" me
premtimin që socialistët nuk do të nënvizonin
orë e çast se z. Rama është "engjëll
i pafajësisë". Nuk e kam të qartë se çfarë
e pengoi një rrjedhë të tillë të qetë
të procedimit. Përshtypja e krijuar është se
të dyja palët nuk ishin dhe aq të interesuara nëse
do të dilte i larë apo jo z. Rama nga e gjithë kjo
përplasje tragjikomike e deputetëve tanë me njeri
tjetrin. Parësor ishte "triumfi" i kauzës së
partive përkatëse të cilat "vigjëlonin"
në largësi sjelljen e të dërguarve të tyre
"specialë". Këta të fundit ishin shumë
më tepër të angazhuar të bënin "trimin"
në Komision sesa të ndihmonin në suksesin e tij.
Dhe për të qenë tërësisht objektiv, kam
përshtypjen që vendin e nderit për të dyja palët,
ose më thjesht, "medaljen e trimërisë"
e meritoi z. Braçe.
Gjendja
e sotme e luftës politike, mungesa e etikës dhe primitivizmi
në rrahjen e problemeve, ndërmjet të tjerash, kanë
dy burime historike - kapadaillëkun karakteristik shqiptar
të trashëguar qysh para 1944-ës dhe mungesën
e edukatës e të mirësjelljes të kultivuar pas
1944-ës. Për fat të keq, shumë nga intelektualët
tanë më të spikatur, kanë një shkallë
kulture të kënaqshme por një nivel edukate krejtësisht
të pakënaqshëm. Në të tilla kushte, për
të gjitha partitë politike, pa përjashtim, ka ardhur
koha të vendoset si kriter bazë në përzgjedhjen
e drejtuesve, krahas nivelit politik, kulturor e profesional, edhe
niveli i edukatës dhe i mirësjelljes së tyre, mungesa
e të cilave parathotë një tragjedi të afërt.
Zotërinjtë deputetë shajnë njeri tjetrin me
ç't'u vijë për goje duke harruar se çfarë
mesazhi i përcjellin pasuesve të tyre atje poshtë.
Në kushtet e një krize ekonomike të gjatë, të
një varfërie të skajshme, të një demokracie
ende të pakonsoliduar si duhet, sherret e tyre meskine janë
vërtetë një shkrepëse e vogël por që
në mjedisin shqiptar mund të shkaktojë një zjarr
të madh. Nuk është çështje etike. Kemi
të bëjmë me rrezik real. Duke demonstruar për
më shumë se katër orë në ekranet televizive
një nivel të vajtueshëm të edukatës qytetare,
deputetët tanë po e afrojnë krizën, atë
fantazmën e frikshme të 1997-ës. Krizën e kemi
në derë. Dhe hapi i parë drejt triumfit të saj
u hodh. Atë hap e bënë baballarët e kombit të
cilët, javën e shkuar, varrosën pa ceremoni etikën
qytetare në marrëdhëniet institucionale brenda Kuvendit
të Republikës së Shqipërisë. |